از نسخه 5.5 تا به حال VCSA بر روی سیستم عامل لینوکسی SLES در حال اجرا بوده، اما از vSphere نسخه 6.5 بر روی سیستم عامل Photon شرکت VMware ارائه می شود. این حرکت بزرگی توسط VMware برای کمک به بهبود و ساده سازی پشتیبانی و نگهداری از سیستم عامل Appliance و همچنین ساده سازی دریافت آپدیت ها و پچ ها بوده است. با این کار زمانی که VMware  قصد تنظیم محصولات خود را داشته باشد دیگر اتکایی به لینوکس SUSE نداشته و نیازی به نشر آپدیت جدید ندارد، که این کار باعث ایجاد ثبات بیشتر در مجصولات شرکت VMware می شود.

ویژگی های جدید VCSA6.5:

VMware Update Manager (VUM) is now part of the vCenter Server Appliance:

این یکی از انتظارات بزرگ بیشتر کاربران بوده است. در نسخه های قدیمی تر vSphere ما به یک ویندوز سرور مجزا برای نصب و مدیریت آپدیت ها (VUM) حتی در صورت استفاده از Appliance داشته ایم. این آخرین وابستگی به پلتفرم ویندوزی برای استفاده از vCenter ویندوزی بوده است. حال با آمدن vSphere 6.5 ابزار VMware Update Manager جزئی از vCenter Server Appliance بوده و می توان از آن استفاده نمود.

vCenter Server Native High Availability (vCenter Server Appliance only):

بیشتر کاربران برای دستیابی به High Availability در سرور vCenter از روش های بسیاری مانند فعال کردن HA، FT، vCenter Heartbeat و حتی کمک گرفتن از Microsoft Clustering (MSCS) روی آورده اند. با انتشار vSphere 6.5 این نسخه دارای قابلیت High Availability داخلی vCenter Server است. این تنها بر روی vCenter server appliance در دسترس بوده و قابل استفاده در نسخه ویندوزی vCenter نیست. به صورت واضح این یک فشار از سوی شرکت VMware برای استفاده از نسخه Appliance است.

این راه حل Native High Availability شامل راه اندازی Active-Passive به همراه یک نود Witness است که یک Clone از سرور vCenter می باشند.

Failover زمانی در vCenter HA cluster رخ می دهد که failure  درhost یا hardware اتفاق افتاده یا یک سرویس حیاتی از کار بیفتد. RTO پیش بینی شده برای vCenter HA در حدود 5 دقیقه است.

Built-in vCenter Backup & Restore:

بوسیله vCenter6.5 شما قادر خواهید بود به کمک توانایی Built-in vCenter Backup & Restore از vCenter server appliance بکاپ تهیه و یا آن را Restore کنید.

این قابلیت کاربران را قادر می سازد تا از vCenter server  و Platform services controller (PSC) appliances بصورت مستقیم از VAMI یا API بکاپ تهیه نمایند. همچنین از VMware Update Manager و Auto Deploy که بر روی vCenter appliance در حال اجرا است بکاپ تهیه می نماید.

این قابلیت بکاپ گیری بصورت کامل از دو حالت embedded و external Platform Services Controllers سرور vCenter Appliance پشتیبانی می کند.

Migration from Windows vCenter to vCenter Server appliance:

با انتشار vSphere 6.0 update 2 مهاجرت از windows based vCenter server 5.5 & 6.0 به VCSA پشتیبانی می شود. با آمدن vSphere6.5 بهبودهایی در ابزار Migration انجام شده است که به شما اجازه Migrate اطلاعات بیشتری مانند موارد زیر را می دهد:

  • Configuration
  • Configuration, events, and tasks
  • Configuration, events, tasks, and performance metrics

Improved Appliance Management:

در vCenter server Appliance 6.5 قابلیت های Management زیادی به Appliance اضافه شده است.

vCenter Server appliance management جدید، وضعیت سلامت و تنظیمات بیشتری را نمایش می دهد.

اینترفیس جدید آماری از وضعیت از وضعیت شبکه و دیتابیس، میزان حجم استفاده شده Disk و همچنین آماری از وضعیت CPU و Memory را نمایش می دهد  که باعث کاهش اتکا به Command line برای یک مانیتورینگ ساده می شود.