The Administrator Console

کنسول مدیریتی که در این نرم افزار قرار داده شده است بسیار قدرتمند می‌باشد. این کنسول دارای SDK بوده و شما می‌توانید برای آن Scriptها و ساختاری مناسب با شرکت خود انتخاب کنید. به وسیله این کنسول مدیریتی می‌توانید تمام ساختار خود را مدیریت کنید.

همان‌گونه که در شکل روبرو مشاهده می‌شود تقریبا هر کاری به وسیله این کنسول مدیریتی می‌توان انجام داد. مایکروسافت در ویرایش سوم این نرم افزار که در سال 2010 ارائه شده  همه قابلیت‌ها را پیش‌بینی کرده است.

این کنسول می‌تواند بر روی هر سیستمی در ساختار Domain نصب شود تا بوسیله آن کل ساختار را مدیریت کنید.

 

Collections

گروهی از کامپیوترها که نشان‌دهنده منابعی که در شبکه استفاده می‌شود می‌باشد. به وسیله این قابلیت می‌توان به راحتی کاربران و یا کامپیوترها را دسته‌بندی کرد  تا نرم افزارها تنظیم‌های مورد نظر را به آنها اعمال کنند. همچنین به وسیله این قابلیت می‌توان برنامه‌ها را با مدیریت بهتری بروز رسانی کرد. فهرست این سیستم‌ها یا کاربران را می‌توان به راحتی از Active Directory دریافت کرد و به صورت اتوماتیک این کاربران و سیستم‌ها را دسته‌بندی کرد.

Inventory

به وسیله SCCM می‌توان فهرست سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که بر روی کامپیوتر کاربران وجود دارد را بررسی کرد. به وسیله Inventory می‌توانید  مشخصات سخت افزاری یک سیستم را مشاهده کنید.  شما می‌توانید هرگونه گزارش نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری را از طریق Inventory دریافت کنید.


Queries

در SCCM  می توانید با استفاده از  زبان WBEM از پایگاه داده اطلاعات دریافت کنید.

 

Reporting

شما می‌توانید گزارش‌گیری بسیار متنوعی را به وسیله این قابلیت داشته باشید. به وسیله Queryهای زبان SQL هر نوع گزارشی را تولید کنید.  . هر چند همانگونه که در شکل مشاهده می‌کنید این سرویس گزارش‌های بسیار متنوعی را دارد.

 

Application Management

به وسیله این قابلیت شما می‌توانید هر نرم‌افزاری را که بخواهید بر روی کامپیوتر کلاینت‌ها نصب کنید بدون اینکه نیازی به Log in و یا دادن مجوز Administrator به کاربر داشته باشد. این ابزار می‌تواند هر برنامه‌ای را با هر پسوندی بر روی سیستم کاربر نصب کند. این ابزار نقش یک واسط را بازی می‌کند به این صورت که بسته نرم‌افزاری را به سیستم کاربر رسانده سپس به وسیله Agent ی که دارد این بسته را بر روی کامپیوتر کاربر نصب خواهد کرد. این نصب می‌تواند به صورت اجباری و یا اختیاری صورت گیرد.

 

Software updates

شما می‌توانید مطمئن شوید که تمام نرم‌افزار ها به روز بوده و در صورتی که update ی برای آنها ارائه شود در کمترین زمان ممکن این update نصب شود. می‌توانید سیستم کلاینت‌ها را بررسی کرده تا نرم افزارهایی که بر روی آن نصب شده است را شناسایی کنید و در لیست خود قرار دهدو  آخرین وضعیت نرم‌افزارهای نصب شده بر روی کلاینت‌ها را مشاهده کنید.

 


Software metering

توسط این قابلیت می‌توانید ببینید که چه برنامه‌ای توسط چه کسی استفاده شده است و چند نفر به صورت همزمان از برنامه‌ای استفاده می‌کنند.برنامه‌هایی که استفاده نمی‌شوند را شناسایی کرده تا در صورت نیاز دیگر از آنها استفاده نشود.

Devices

مدیریت وسایل قابل حمل مانند لپ تاپ‌ها ، موبایل‌ها و  تبلت‌ها به وسیله این نرم افزار بسیار راحت شده است. چون این وسایل به دلیل قابل حمل بودنشان نمی‌توانند مانند یک Desktop ویندوز یا نرم افزار دریافت کنند.

Operating system deployment

به شما اجازه می‌دهد که بر روی کامپیوتر کاربران سیستم عامل جدید نصب کنید.  همچنین شما می‌توانید ویندوز های خود را به صورت Image بر روی سرور ذخیره کرده سپس بر اساس نیاز Image مورد نظر را به کامپیوترهای کاربران انتقال دهید.  شما می‌توانید یک task برای این کار بنویسید که یک Image برای یک کامپیوتر یا برای چند کامپیوتر ذخیره شود. بوسیله این قابلیت می‌توانید مطمئن شوید که سیستم عامل‌های امنی در شبکه نصب می‌شود. می‌توانید یک Image  را به سیستم‌های مختلف با سخت افزار‌های مختلف اعمال کنید.

compliance settings

می‌توانید استانداردهایی را برای تنظیم‌ها در SCCM  تعریف کنید.  در این صورت مطمئن خواهید بود که تمام تنظیم‌ها بر اساس استاندارد و با امنیت بالا پیاده‌سازی شده‌اند.

در مجموع توسط SCCM می‌توانید مدیریتی راحت‌تر و قدرتمند بر روی ساختار خود داشته باشید در عین حال کاربران نیز در کم‌ترین زمان ممکن به سرویس‌های مورد نظر و نرم افزار‌ها دسترسی داشته باشد. به همین دلیل تقریبا در بیشتر شبکه‌های بزرگ از این ابزار برای مدیریت ساختار استفاده می شود.