چرا باید از SCOM استفاده کنیم؟

  • مانیتورینگ متمرکز سرورها، برنامه‌ها، سرویس‌ها و کلاینت‌ها
  • مانیتورینگ برنامه های کاربردی
  • گزارش گیری متمرکز
  • هشدارها
  • ارسال پیغام بوسیله E-Mail به مدیر شبکه
  • افزایش کارایی ابزار بوسیله اضافه کردن Management Pack های ارائه شده توسط مایکروسافت یا شرکت‌های ثالث
  • ایجاد Management Pack های اختصاصی

مزایای کلیدی

  • بهترین ابزار برای مدیریت کارایی و قابل دسترس بودن سرویس‌های ساختار مایکروسافتی
  • ارائه سرویس‌های مدیریتی جامع برای مدیریت datacenter
  • کمک کردن به افزایش کارایی و کنترل datacenter شرکت‌ها و ارگان‌ها
  • مانیتورینگ جامع برای ساختارهای ابری اختصاصی یا عمومی

اجزای یا وظایف ساختار SCOM

بنا به سیاست جدید مایکروسافت برای role base ساختن تمام ابزارها و سرویس‌های شبکه‌ای خود این سرور نیز از اجزای مختلفی که هر کدام می‌تواند بر روی یک سرور پیاده شود تشکیل شده است. در ادامه مطلب مروری سریع بر روی این اجزا خواهیم داشت، توضیحات مربوط به هر جز در زیر آن آورده شده است:

هر سرور SCOM‌ باید یک سرور SQL برای ذخیره سازی log ها event ها داشته باشد. در ساختار SCOM به این سرور Operational Database گفته می‌شود.

در ساختار SCOM می‌توان سروری راه اندازی کرد که مدیریت متمرکز ساختار را بر عهده داشته باشد. به این سرور که جز اصلی ساختار SCOM می‌باشد Root Management Server‌ یا RMS گفته می‌شود.

وظیفه این جز از ساختار SCOM فرستادن تنظیم‌ها و دریافت اطلاعات از agent های نصب شده بر روی سرورها و کاربران می‌باشد.

کنسول مدیریتی SCOM می‌تواند بر روی کامپیوتر مدیر شبکه نصب شود تا بتواند به راحتی کل ساختار خود را مانیتور کند.

بعد از مدت طولانی که از کارکرد SCOM‌ بگذرد باید اطلاعات قدیمی در انبار ذخیره شوند. برای این کار از Reporting Data Warehouse‌ استفاده می‌شود.

برای اینکه بتوان report های مختلف از این ابزار گرفت نصب کردن این جزء اجباری می‌باشد.

بر روی هر سرور یا ابزاری که می‌خواهیم مانیتور شود می‌توان Agent‌ نصب کرد. در این صورت ما از تمام قابلیت‌های SCOM برای مانیتور آن سرور می‌توانیم استفاده کنیم. البته در صورتی که ابزاری مانند switch‌ یا router را بخواهیم مانیتور کنیم بدون Agent نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

سروری می‌باشد که اطلاعات مربوط به رخدادهای امنیتی را ذخیره می‌کند.

اطلاعات مربوط به رخدادهای agent هایی که Audit Collection برای آنها فعال شده باشد را جمع آوری می‌کند.

با نصب کردن این جزء می‌توان ساختار SCOM‌را بوسیله web‌ تا حدی مدیریت کرد.

در ساختارهای بسیار بزرگ که شما نیاز دارید agent هایی در domain های دیگر داشته باشید به این سرور نیاز می‌باشد.

حال با توجه به معرفی جزءهای مختلف سرور SCOM که هر کدام می‌توانند به صورت سروری مجزا نصب و راه اندازی شوند بهتر است بررسی بر روی سناریوهای مختلف پیاده سازی SCOM بر اساس اندازه شرکت داشته باشیم.

دسته بندی شرکت‌ها برای پیاده سازی SCOM

بر اساس دسته بندی‌هایی که برای شرکت‌های مختلف دیده شده است میتوان ساختار متفاوتی برای پیاده سازی SCOM در نظر گرفت:

شرکت‌های متوسط

به دلیل اینکه این شرکت‌ها سرور وکلاینت زیادی ندارند می‌توان با استفاده از یک ساختار ساده SCOM‌ را پیاده سازی کرد. بیشتر role های مورد نیاز بر روی یک سرور می‌توانند نصب و راه اندازی شوند.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این ساختار می‌تواند بر روی دو سرور نصب و راه اندازی شود. یک سرور به عنوان RMS, database و سرور دیگر به عنوان reporting, data warehouse نصب و راه اندازی شوند.

شرکت‌های بزرگ

شرکت‌های بزرگ به خاطر ساختار وسیع و تعداد سرورهای بالایی که دارند باید سناریویی که در نظر گرفته می‌شود بسیاری از مسایل را پوشش دهد. در زیر یک مثال از طرح ارائه شده به یک شرکت را مشاهده می‌کنید. در این ساختار اهمیت بسیار زیادی به distribute‌ کردن وظایف شده است همچنین تا حدی از high availability نیز استفاده شده است.

شرکت‌های بسیار بزرگ

همانطور که از نام این شرکت‌ها مشخص است به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بسیار وسیع می‌باشند به همین خاطر هم طرحی که برای این شرکت‌ها پیاده می‌شود خاص این شرکت‌ها می‌باشد.

سناریوی عمومی برای پیاده سازی SCOM

مانند اکثر سرویس‌هایی که می‌توانند در رده enterprise‌ کار کنند پیاده سازی این سرو نیز باید با دقت بالایی انجام شود. شرکت ما افتخار دارد که این طراحی و پیاده سازی را برای سازمان شما انجام دهد.

قابلیت‌های SCOM

تنوع در گزارش گیری

این ابزار می‌تواند به ما کمک کند که گزارش‌های بسیار متنوعی از کارکرد سرورها و سرویس‌ها بدست بیاوریم. از بازه زمانی که این سرورها روشن بوده اند. یا مقدار CPU, RAM‌و یا دیگر منابع سیستم استفاده کرده‌اند. گزارش‌ها میتوانند به صورت دلخواه یا بصورت الگو طراحی شوند.

کنسول مدرن برای مدیریت ساختار

ابزار SCOM کنسول مدرنی دارد که بوسیله آن می‌توان بصورت کامل ساختار را کنترل کرد. درصورت نیاز به راحتی MP جدید ساخت. سرورها یا سرویس‌هایی که را که می‌خواهیم مدیریت کنیم اضافه کنیم. سرورها و سرویس‌های اضافه شده را به یکدیگر ربط دهیم. همه این کارها در کنسول مدیریت SCOM‌ قابل انجام می‌باشد.

ارتباط سرورها و سرویس‌های اضافه شده

برای اینکه بتوان به راحتی مانیتور سرورها و یا سرویس‌ها را انجام داد. نیاز به یک طرح گرافیکی منظم و استاندارد می‌باشد. ابزار SCOM بخوبی این سرورها و سرویس‌ها را به هم ربط می‌دهد تا مدیر شبکه بتواند درک بسیار درستی از ساختار داشته باشد و مدیریت آن را نیز بدرستی انجام دهد.

 

 

مانیتور کردن سرورها و دیدن رخدادها

بوسیله SCOM می‌توان سرورها را مانیتور کرد و تمام رخدادهای آن را تحت نظر داشت. حتی می‌توان برای هر رخداد یک کار نوشت اگر آن رخداد صورت گرفت یک کار خاص انجام شود. مثلا برنامه‌ای اجرا شود و یا به مدیر شبکه email فرستاده شود.

مشاهده اطلاعات کامل در مورد سرورها و سرویس‌ها

بوسیله این ابزار می‌توان به راحتی به تمام اطلاعات یک object دسترسی پیدا کرد. تمام پارامترهایی که به آن object ربط پیدا می‌کنند را براحتی می‌توان در کنسول مدیریتی SCOM مشاهده کرد.


ساختن یک کنسول دلخواه

کنسول مدیریت رخدادها و مشاهده ساختار SCOM‌ را می‌توان بصورت دلخواه طراحی کرد. هر مدیر شبکه‌ای بنا به نیاز خود می‌تواند کنسول خاصی را طراحی کند. تا به راحتی و با صرف کمترین زمان ممکن به این کنسول دسترسی داشته باشد.

 

مشاهده کارکرد و توانایی سخت افزاری سرورها

درصورتی که بخواهید بصورت کامل از کارکرد و اختصاص منابع سخت افزاری به سرورهای خود مطلع شوید ابزار SCOM بهترین ابزار برای شما است. شما می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن به انواع اطلاعات مربوط به سرورها دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات می‌توانند راجع به یک سرور و یا یک سرویس باشند.